Vanha kiinalainen sanalasku sanoo, että lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko kylä.
Samalla periaatteella voisi todeta, että "Huippumiekkailijan kasvattamiseen tarvitaan koko miekkailuyhteisö"
Sillä yksin ei kenestäkään voi tulla huippu-miekkailijaa. Tarvitaan valmentajia, harjoitusvastustajia, tiloja, treenivuoroja, kilpailuja, seura-aktiiveja, tuomareita, leirejä, sponsoreita, perheen tukea, yhteistyötä eri valmentajien ja eri seurojen kesken, miekkailuliittoa ja vaikka mitä.
Eli meitä kaikkia tarvitaan. Meillä on ollut huippuja ennenkin, joten miksi se ei olisi mahdollista nytkin? Avainasemassa on tekemisen laatu ja me kaikki voimme parhaamme mukaan panostaa siihen, että oma tekemisemme miekkailun hyväksi on "olympialaatua". On se meidän itse kunkin rooli tässä yhteisössä ja huippumiekkailijan kasvattamisessa sitten kuinka iso tai pieni hyvänsä.
Oma roolini tässä palapelissä tuoreena hallituksen jäsenenä liittyy urheilijan polun ja huippumiekkailun valmennusjärjestelmän kehittämiseen. Ja siihen mikä on liiton rooli ja tehtävät huippu-urheilun tukemisessa. Uskallan jo tässä vaiheessa sanoa sen, että ensi kaudella meillä on organisoitua ja tavoitteellista maajoukkuetoimintaa. Pelkästään maajoukkuetoiminnan organisoiminen, yhteisharjoittelusta, tavoitteista ja kaikesta muusta sopiminen eri miekkailijoiden, valmentajien ja seurojen välillä tulee olemaan aikamoinen työ. Tähän työhön meillä on onneksi tulossa uusi resurssi, jonka rekrytointiprosessi on nyt loppusuoralla.
Eli malttia Sami ja Petri => töitä tehdään koko ajan ja aika paljon konkreettistakin on tiedossa ennen kesää. Ja valmiiksi ja täydelliseksi tämä maailma ei tule koskaan => me kaikki voimme vain omalla toiminnallamme tehdä siitä vähän paremman.
Mikko Mellanen
P.S. Minun uskon, ja olen valmis omalta osaltani tekemään työtä sen eteen, että meillä on vähintään yksi olympiamiekkailija neljän vuoden päästä. Ja yksi joukkue viimeistään kahdeksan vuoden päästä...Kaivakaa sitten tämä kirjoitus naftaliinista kahdeksan vuoden päästä, niin nähdään miten kävi....
|