Kisahallilla toimivat seurat ovat varmaankin teille paras vaihtoehto sijainnin puolesta. Käsittääkseni kisiksellä miekkaillaan ainakin neljän (?) seuran toimesta (Ylioppilasmiekkailijat, Habda, Helsingin nykyaikaiset 5-ottelijat ja Miekkamiehet) joten valinnanvaraakin on. Alkeiskursseistahan ilmoitellaan täällä Miekkailuliiton keskustelupalstalla, eli kannattaa seurata foorumia. Kantsii myös tutustua seurojen nettisivuihin.
Harjoitusten luonne riippuu varmaankin jonkin verran seurasta. Oman lyhyen miekkailukokemukseni perusteella sanoisin, että harjoituksissa on ensin alkulämmittely, jonka jälkeen tulee esimerkiksi jalkatyöosuus, missä harjoitellaan liikkumista, mm. syöksyjen tekoa ja oikean etäisyyden säilyttämistä vastustajaan. Tämän jälkeen saattaa olla esim. ohjattua pariharjoittelua, jossa parin kanssa hiotaan tiettyjä tekniikoita miekalla. Vapaamiekkailussa sitten miekkaillaan ihan "oikeasti" muita vastaan ja yritetään soveltaa niitä asioita, joita mm. pariharjoituksissa on opittu.
Itse olen käynyt alkeiskurssin kahdessa eri seurassa. Molemmissa homma lähti liikkeelle oikean miekkailuasennon ja liikkumisen opettelusta, sitten vähitellen opeteltiin pistämään ja vastaavasti väistämään vastustajan hyökkäys. Kursseilla harjoiteltiin ensin perustekniikoita, mutta kyllä niissä päästiin myös tosi toimeen eli pistelemään kurssikavereita.
Kun itse aloitin harrastuksen, en todellakaan ollut missään huippukunnossa (enpä ole vieläkään ;-), eli kyllä kurssille voi varmasti mennä mukaan. Hiki siellä varmasti tulee, sen uskallan luvata.
|