Suomen Miekkailu- ja 5-otteluliitto

Finlands Fäkt- och 5-kampsförbund - Finnish Fencing and Pentathlon Association
Tänään on 28.6.2022 14:22

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Luultavasti aloitteleva :)
ViestiLähetetty: 11.11.2005 20:36 
Moi!

Olen miettinyt kovasti miekkailun aloittamista. Se ajatus on ollut jo kauan haaveissani, mutta aatteeni eivät ole koskaan johtaneet toimintoihin.. :) Olen ajatellut aloittaa siskoni kanssa harrastuksen luultavasti ensi keväällä. Mietimme nyt seuraa jossa aloittaa harrastus, asumme töölössä joten aloittaisimme jommassakummassa Helsingin seuroista, olisi siis mielenkiintoista tietää kaikenlaisia kokemuksia molemmista seuroista :) Myös kaikenlaiset muut kokemukset miekkailusta sekä aloittelijoilta että kokeneemmilta harrastajilta ovat tervettulleita! Millaisia harjoitukset ovat? Ovatko alkeiskurssit sellaisia että harjoitellaan enimmäkseen tekniikkaa tai opitaanko enemmän käytännön kautta? Ovatko ryhmät isoja? Täytyykö kunnon olla hyvä kuin aloittaa harrastuksen? (Olen nimittäin aidosti huolestunut kunnostani ja se on myös yksi syy siihen että aion aloittaa kuntoharrastuksen.. ;) ) Olisin tosi kiitollinen saamaan vastauksen näihiin kysymyksiin! :)

ViestiLähetetty: 12.11.2005 18:16 
Poissa

Kisahallilla toimivat seurat ovat varmaankin teille paras vaihtoehto sijainnin puolesta. Käsittääkseni kisiksellä miekkaillaan ainakin neljän (?) seuran toimesta (Ylioppilasmiekkailijat, Habda, Helsingin nykyaikaiset 5-ottelijat ja Miekkamiehet) joten valinnanvaraakin on. Alkeiskursseistahan ilmoitellaan täällä Miekkailuliiton keskustelupalstalla, eli kannattaa seurata foorumia. Kantsii myös tutustua seurojen nettisivuihin.

Harjoitusten luonne riippuu varmaankin jonkin verran seurasta. Oman lyhyen miekkailukokemukseni perusteella sanoisin, että harjoituksissa on ensin alkulämmittely, jonka jälkeen tulee esimerkiksi jalkatyöosuus, missä harjoitellaan liikkumista, mm. syöksyjen tekoa ja oikean etäisyyden säilyttämistä vastustajaan. Tämän jälkeen saattaa olla esim. ohjattua pariharjoittelua, jossa parin kanssa hiotaan tiettyjä tekniikoita miekalla. Vapaamiekkailussa sitten miekkaillaan ihan "oikeasti" muita vastaan ja yritetään soveltaa niitä asioita, joita mm. pariharjoituksissa on opittu.

Itse olen käynyt alkeiskurssin kahdessa eri seurassa. Molemmissa homma lähti liikkeelle oikean miekkailuasennon ja liikkumisen opettelusta, sitten vähitellen opeteltiin pistämään ja vastaavasti väistämään vastustajan hyökkäys. Kursseilla harjoiteltiin ensin perustekniikoita, mutta kyllä niissä päästiin myös tosi toimeen eli pistelemään kurssikavereita.

Kun itse aloitin harrastuksen, en todellakaan ollut missään huippukunnossa (enpä ole vieläkään ;-), eli kyllä kurssille voi varmasti mennä mukaan. Hiki siellä varmasti tulee, sen uskallan luvata.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 13.11.2005 20:28 
Moi aslak! Kiitos kovasti vastauksestasi! Oli mukavaa lukea millaista niissä harjoituksissa on :) Seuraillaan siskoni kanssa alkeiskurssi tilannetta :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.11.2005 10:49 
Poissa

Olen miekkaillut lähes kolmetoista vuotta, ja olen monesta asiasta aslakin kanssa samoilla linjoilla.

1. Jos tulee lajiin itsenäisesti, eikä esim. miekkailua jo harrastavan kaverin vetämänä, on järkevin seuranvalintaperuste harjoitusten sijainti ja niiden sopiva ajankohta. Pitkien ja hankalien matkojen taakse ei tule niin helposti lähdettyä harjoittelemaan.

2. Alkeiskurssit painottuvat kaikissa seuroissa miekkailun perustekniikan opettelemiseen, mutta kyllä jo alkeiskurssillakin pääsee myös ottelemaan toisia vastaan. Vapaamiekkailun ja henkilökohtaisen opetuksen osuus korostuu enemmän myöhemmässä harjoittelussa.

3. Kunnon ei tarvitse olla kova lajia aloittaessa, vaan se kehittyy miekkailun kautta. Hiki tulee ja etenkin alkuvaiheessa ovat paikat treenien jälkeen kipeät.

4. Helsingin seudun miekkailuseurojen harjoituspaikat ovat seuraavat:
-Habda, Helsingin nykyaikaiset 5-ottelijat, Miekkamiehet ja Ylioppilasmiekkailijat harjoittelevat kisahallilla.
-Helsingin Miekkailijat Harjoittelee Sörnäisissä Käenkujan miekkailusalissa
-Tapanilan Erä harjoittelee Tapanilan urheilukeskuksessa
-Espoon miekkailijat harjoittelee Tapiolassa Tuulimäen urheilukeskuksessa.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]